Melde flytting

Etter folkeregisterloven § 6-1 har man plikt til melde flytting hvis man flytter til en annen kommune. Flyttemelding må sendes innen åtte dager etter flyttingen. Meld fra til alle selskaper og organisasjoner du er medlem hos. Du får ferdigutfylt flytteskjema til Folkeregisteret.

Så enkelt er det:

  1. Legg inn adresser og informasjon om deg
  2. Velg mottakere av din flyttemelding
  3. Send flyttemeldingen

Meld flytting på 5 minutter

Ved å fullføre adresseendringstjenesten får du:
  • Send flyttemeldingen til ubegrenset antall mottakere
  • Flytteskjema til Folkeregisteret direkte utfylt med dine data
  • Egen flytteside der du kan følge med på status på dine flyttemeldinger

Tjenesten koster kr 399,- og kommer på telefonregningen din eller betales med Vipps.

Melde flytting

Hvor og når skal du melde flytting innenfor Norge? Heldigvis kan alt gjøres på nett i dag, og du slipper å skrive brev eller e-poster til hvert enkelt selskap og hver offentlig instans du har et forhold til.

Det er også satt klare frister fra både Folkeregisteret og Skatteetaten for når de skal ha mottatt en flyttemelding fra deg. Her skal vi vise deg hvordan du melder flytting på nett og hvilke fordeler dette har i forhold til å spare både tid og penger på dette.

Få en enkel oversikt over alle som skal ha din flyttemelding

Å melde flytting til posten, folkeregisteret og skatteetaten vet de fleste om, og dette er enkelt å gjøre gjennom nettsidene hos de forskjellige offentlige kontorene i Norge. Men var du klar over at du bør melde om flytting til alle andre du mottar viktig post i fra? Posten vil ettersende post i en viss periode dersom du glemmer å sende meldingen til alle, men hvorfor ikke gjøre dette rett fra første stund?

Ved å melde flytting på nett kan du melde fra til

  • Forsikringsselskaper

  • Bredbånd og mobilselskaper

  • Kabel TV-selskaper

  • Strømselskaper

  • Og mange flere tjenester

Alt gjort på en og samme elektroniske utsendelse til alle de tjenestene du trenger. I tillegg er det ikke sikkert at du kan benytte deg av de samme tjenestene du gjør i dag dit du flytter.

Er det for eksempel ikke Kabel-TV på din nye adresse, er du kanskje nødt til å skaffe deg parabol. Om ikke bredbåndsselskapet ditt har dekning i ditt nye område, kan det være at du er nødt til å skifte selskap.

Men en av de viktigste tingen du kan få tilbud om er forsikringer. Flytter du for eksempel fra Trondheim til Oslo, kan dette ha store utslag hos ditt forsikringsselskap på innboforsikring, husforsikring, bilforsikring og mye mer som du trenger.

Så hvorfor ikke planlegge dette med en gang istedenfor å få sjokkøkninger på årspremien?

Enklere løsning for å sende flyttemelding til Skatteetaten og Folkeregisteret

Både Folkeregisteret og Skatteetaten skal ha melding om flytting fra deg. Du kan altså ikke sende melding til kun en av disse offentlige kontorene og håpe på at den ene varsler den andre. Derfor er det en stor fordel å melde flytting på nett slik at du slipper å gjøre dette flere ganger, spesielt om du har barn og ektefelle som skal være med på flyttelasset.

Om du ikke har muligheten til å sende en flyttemelding på nett, har du også muligheter til å sende per post. Malen for dette kan du laste ned fra Folkeregisteret eller Skatteetaten sine nettsider.

Hva skal være med i en flyttemelding med posten?

Etter at du har lastet ned skjemaet du skal fylle ut til Skatteetaten eller Folkeregisteret, må du også legge ved bilde av legitimasjon eller ID-kort som inneholder

  • Bilde av deg selv

  • Fødselsdato

  • Navn og signatur

Dette må du levere for alle personer som flyttemeldingen gjelder for. Derfor er dette en svært tungvint løsning i forhold til å signere flyttemeldingen på nett med Bankid, og være ferdig på få minutter.

Hvem kan jeg melde flytting for på nett?

Du kan sende flyttemelding på nett til Folkeregisteret eller Skatteetaten for både personer med D-nummer og personnummer som bor i samme husstand. Dette inkluderer å melde flytting for ektefelle, samboer med felles barn, og barn over 18 år dersom dere fortsatt bor på samme adresse.

Skal du flytte uten ektefelle og barn er det viktig at du ikke legger disse til på flyttemeldingen, er det slik at disse blir automatisk lagt til på flyttemeldinger til offentlige instanser. Da er det viktig at du sletter dem som ikke skal flytte sammen med deg til din nye adresse. Om det er barn som fraflytter hjemmet, kan du også hjelpe dem til å melde flytting på nettet om de for eksempel har en annen bostedsadresse under studier.

Hva trenger jeg for å melde flytting på nett?

Du kan melde flytting så lenge du har en elektronisk id. I Norge er det mest vanlige BankID som du kan bruke for å signere flyttemeldingen til slutt. Du må også ha en fast bopel å flytte til. Du trenger ingen annen legitimasjon for å sende en flyttemelding i Norge, ettersom alt slikt er tilrettelagt for elektronisk oversendelse.