Melde flytting hos Folkeregisteret
Etter folkeregisterloven § 6-1 har man plikt til melde flytting hvis man flytter til en annen kommune. Flyttemelding må sendes innen åtte dager etter flyttingen. Meld fra til alle selskaper og organisasjoner du er medlem hos. Du får ferdigutfylt flytteskjema til Folkeregisteret.
Så enkelt er det:
- Legg inn adresser og informasjon om deg
- Velg mottakere av din flyttemelding
- Send flyttemeldingen
Meld flytting på 5 minutter
Ved å fullføre adresseendringstjenesten får du:
- Send flyttemeldingen til ubegrenset antall mottakere
- Flytteskjema til Folkeregisteret direkte utfylt med dine data
- Egen flytteside der du kan følge med på status på dine flyttemeldinger
Tjenesten koster kr 399,- og kommer på telefonregningen din eller betales med Vipps.
Flyttemelding
Når du flytter til en ny adresse i Norge, eller flytter til utlandet, er det viktig at du husker på å sende flyttemelding. Men det kan være en tidkrevende prosess å få oversikt over alle du skal varsle, og deretter sende en melding en etter en til organisasjoner du har et kundeforhold til. Vi skal se nærmere på hvem du skal sende flyttemelding til, og hvordan du kan forenkle denne prosessen på nett.
Hvem skal varsles med flyttemelding?
Kort sagt alle du har et kundeforhold med, og alle offentlige instanser som trenger å vite dette. Selv om du melder flytting til folkeregisteret, er det viktig at du også tenker over alle kundeforhold du har. Dette kan gjelde for eksempel:
Mobiltelefoni
Banker
Forsikring
Abonnementer
Strømselskap
Det er ikke slik at alle blir automatisk varslet dersom du flytter, da folkeregisteret har ikke oversikt over alle dine kundeforhold. I tillegg er det ikke slik at organisasjoner går gjennom kundebasen sin hele tiden for å sjekke om de bor på samme adresse.
Varsler du ikke om flytting til alle organisasjoner du har et kundeforhold til, og heller ikke sendt flyttemelding og melding om videresending om post til postverket, kan dette by på unødvendige kostnader i form av purringer og inkassosaker dersom du mottar regningene dine i posten.
Husk at Folkeregisteret skal også ha meldingen om flytte senest 8 dager etter at du har flyttet til en ny adresse.
Kan jeg sende gratis flyttemelding?
Du kan sende meldinger til folkeregister, organisasjoner du har et kundeforhold hos, og posten helt gratis. Men minuset er at du er nødt til å gjøre dette manuelt, en etter en.
Så for å gjøre dette bør du først opparbeide deg en liste over alle kundeforhold du har, og deretter varsle dem om adresseendring og hvilken dato dette skal gjelde fra.
Dette er en gratis metode å sende flyttemelding, men for de fleste blir dette veldig tungvint. Du har jo tross alt mer enn nok å tenke på når du skal flytte, uten å måtte bruke en masse tid på å ta kontakt med alle du har meldt adresseendring til, og deretter følge opp at de har registrert dette.
Derfor er det mye enklere å gjøre dette via en flytteportal hvor du kan hake av for alle bedrifter du har et kundeforhold hos, og sende flyttemelding direkte til alle på få minutter.
Varsle skatteetaten ved flyttemelding til utlandet
Over 17,000 nordmenn flytter til utlandet hvert eneste år, enten for et års tid eller mer, og er flinke til å si opp sine tjenester og abonnementer her hjemme i Norge. Men mange er ikke klar over at de er også nødt til å sende flyttemelding til Skatteetaten dersom de flytter til utlandet i mer enn 6 måneder.
På skatteetaten sine nettsider har de et eget skjema du er nødt til å utfylle og sende inn 14 dager før avreise. Om ikke, kan dette fi deg klekkelige bøter når du kommer hjem igjen.
- Er det straffbart å ikke melde flytting?
I folkeregisterloven foreligger det ingen konkrete bestemmelser om straff, men derimot er det bestemmelser om sanksjoner for personer som bevisst ikke melder om flytting.
Om du ikke melder fra om flytting og skatteetaten anser dette som forsettlige og uaktsom overtredelse, kan du bli ilagt rettsgebyrer opptil 60 dager på maksimalt 16 950 kroner etter dagens satser på rettsgebyrer.
Hvordan foregår en flyttemelding på nett?
Hovedtanken bak flytteportaler på nett er å forenkle hele prosessen med et brukervennlig flyttemeldingsskjema, slik at du kun trenger å sende til alle offentlige instanser og organisasjoner som trenger å vite om din nye adresse en etter en. Slik foregår en flyttemelding på nett:
Skriv inn din nåværende adresse og navn
Skriv inn adressen du skal flytte til, og dato dette gjelder i fra
Velg ut alle instanser du skal sende flyttemeldingen til
Her får du valget om å sende flyttemeldingen til de fleste store organisasjoner som leverer tjenester i Norge, som for eksempel strøm, posten, mobiltelefoni og TV, bredbånd og mye mer.
Når du melder flytting må du også huske på at du må sende flyttemelding for barn, eller at ektefelle eller samboer også inkluderer dem i flyttemeldingen. Dette er viktig å få med dersom barn må skifte skole eller barnehage etter flytting, men du må selv sørge for at barn blir inkludert i barnehageopptak i kommunen du flytter til ved å kontakte kommunen.