Meld adresseendring i Norge her

Etter folkeregisterloven § 6-1 har man plikt til melde flytting hvis man flytter til en annen kommune. Flyttemelding må sendes innen åtte dager etter flyttingen. Meld fra til alle selskaper og organisasjoner du er medlem hos. Du får ferdigutfylt flytteskjema til Folkeregisteret.

Så enkelt er det:

  1. Legg inn adresser og informasjon om deg
  2. Velg mottakere av din flyttemelding
  3. Send flyttemeldingen

Meld flytting på 5 minutter

Ved å fullføre adresseendringstjenesten får du:
  • Send flyttemeldingen til ubegrenset antall mottakere
  • Flytteskjema til Folkeregisteret direkte utfylt med dine data
  • Egen flytteside der du kan følge med på status på dine flyttemeldinger

Tjenesten koster kr 399,- og kommer på telefonregningen din eller betales med Vipps.

Adresseendring

Hvert år er det over 650,000 nordmenn som flytter til ny adresse i Norge, og derfor er det viktig av alle offentlige instanser får beskjed om hvor du befinner deg i landet. En flyttemelding skal sendes senest 8 dager etter at du har flyttet til en ny adresse. Men når er det viktig å melde fra om adresseendring, og hvem skal ha melding om dette? Vi skal gå gjennom hvem du skal sende ny adresse til, og hvordan du kan gjøre dette enklere på nett.

Hvem skal du sende en adresseendring til?

Når du skal varsle om ny adresse med en flyttemelding til posten eller andre instanser, er det først og fremst viktig at du tar kontakt med alle offentlige etater som skal ha informasjon om hvor du befinner deg i landet. Ingen skal stå uten en folkeregistrert adresse. Til og med personer uten fast bopel må melde i fra til kommunen de oppholder seg i. Om du ikke oppdaterer adressen din etter minst åtte dager etter flytting til ny adresse i Norge, kan du bli pålagt bøter for dette om du bevisst skjuler sitt oppholdssted i landet og ikke vil opplyse om dette.

Adresseendring på sendes først og fremst til

  • Folkeregisteret

  • Skatteetaten

  • Posten

Å melde flytting til posten er veldig viktig, slik at eventuelle regninger fra firma du har glemt å varsel om ny adresse blir ettersendt til ditt nye bosted. Dette vil også gi deg en pekepinn på hvem som ikke har fått oppdatert informasjon om din nye adresse og deretter kontakte dem med nye opplysninger.

Send adresseendring på nett

Selv om det er gratis å sende en adresseendring til hver enkelt offentlig instans og organisasjon du har et kundeforhold til, er det mye enklere å få alt samlet på en og samme flyttemelding. Dermed er sjansen mindre for at du glemmer noen.

På nett kan du sende adresseendring til skatteetaten, folkeregisteret, posten, og alle de største aktørene innen forsikring, strøm og bredbånd og masse andre viktige tjenester.

En annen fordel er at du kan få tilbud om tjenester som du kanskje ikke hadde tenkt over.

Er det installert bredbånd dit du flytter? eller Er det en ny bolig som du ikke har forsikret enda? Har du sørget for å oppkoble nytt strømselskap?

Slike ting får du tilbud om ved adresseendring på nett, slik at du er sikker på at du har alle tjenester du trenger på plass i din nye bolig.

Du må også huske på å sende adresseendring for:

- Barn og ektefelle

- Eget firma med hjemmekontor

Selv om dere er gift med barn og bor på samme adresse, er det viktig at det blir sendt inn flyttemelding på alle i husstanden. Om ikke kan det bli spørsmål om dette fra skatteetaten om dere er separert eller fortsatt bor sammen.

Må jeg sende adresseendring uten fast bopel?

Selv om du ikke har en fast bopel må du ta kontakt med kommunen du oppholder deg i slik at de er klar over dette. Om du oppholder deg mer enn 1 måned i kommunen uten et fast sted å bo, må du registrere deg selv uten fast bopel, om ikke kan du ilegges bøter for å ikke varsle i fra om dette.

Hvem skal jeg sende adresseforandring til ved flytting?

Det viktigste er at du sender til alle offentlige instanser som Folkeregister og Skatteetaten om adresseendring, og postverket slik at du får ettersendt post. I tillegg må du føre opp en liste over alle organisasjoner du har et kundeforhold til og sender deg regninger via posten eller viktige brev.

Jeg har hjemmekontor, må jeg sende firma adresseendring?

For dem som driver egen virksomhet hjemmefra er det også viktig å sende en melding til brønnøysundregistrene om en adresseendring. Årsaken er a det skilles mellom privatperson og organisasjon, og du er pliktig til å oppdatere informasjon om adresse for både deg selv og organisasjonen. Dette gjelder både om du har et enkeltmannsforetak eller driver et AS med hjemmekontor.

Må jeg sende adresseendring til utlandet?

Dersom du planlegger å oppholde deg lengre enn 6 måneder i utlandet er du nødt til å melde i fra til skatteetaten om dette. Selv om du ikke har en fast bopel og skal reise rundt til forskjellige land, er det viktig at du varsler i fra til skatteetaten, og de vi bedømme om du skal meldes som fraflyttet eller ikke. Denne meldingen skal som regel sendes 14 dager før avreise. Om ikke kan du bli bøtelagt når du kommer hjem igjen.